حقوق و دستمزد

محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل یکی از پر اهمیت‌ترین و در عین حال زمان‌برترین محاسبات بخش‌های اداری و مالی هر سازمان و کسب و کاری است. از گذشته تا به‌حال معقوله حقوق و دستمزد مطرح بوده است و به دلیل برخی از بی عدالتی‌هایی که در پرداخت حقوق کارکنان از جانب کارفرمایان صورت گرفته، یک سری قوانین برای حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است. حقوق‌دانان برای ضایع نشدن حق و حقوق کارکنان و کارگران روی این موضوع تمرکز کردند و قانون‌‌هایی را تنظیم نمودند تا تمامی حقوق و مزایای آن‌ها محفوظ باشد.

محاسبه دقیق و پرداخت به موقع حقوق و دستمزد به کارکنان یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در رابطه مطلوب بین کارگران و کارفرما است و این وظیفه مهم بر عهده حسابداران هر مجموعه است. مسلمأ اگر مراحل وابسته به محاسبه دقیق حقوق و دستمزد هر پرسنلی به درستی در نظر گرفته نشود موجب نارضایتی کارکنان و کاهش بازدهی و بهره وری آن‌ها و همچنین از بین رفتن اعتماد کارمندان به شرکت می‌شود.